Misschien besteed jij de laatste 10 minuten van je werkdag aan het staren naar de klok totdat je vrij bent. Of misschien begraaf je je in het werk tot de allerlaatste minuut en graai je dan snel je spullen bij elkaar om zonder je collega’s gedag te zeggen naar huis te vertrekken.
Als één van deze twee scenario’s je bekend in de oren klinkt, is het misschien tijd je eind-van-de-dag-routine eens tegen het licht te houden.
“Hoe je de werkdag eindigt is heel belangrijk”, zegt Michael Kerr, een internationale zakelijke spreker en auteur van The Humor Advantage. “Het kan je humeur voor de rest van de dag bepalen. Het kan invloed hebben op je persoonlijke relaties, algemeen geluksgevoel en hoe goed je ’s nachts zal slapen. En het legt de basis voor de volgende dag.”
Lynn Taylor, een arbeidsexpert en auteur van Tame Your Terrible Office Tyrant: How to Manage Childish Boss Behavior and Thrive in Your Job, zegt dat de succesvolste mensen een herkenbare routine hebben waarmee ze proberen hun taken weg te werken die de dag daarna in de weg kunnen staan van focus en productiviteit.
1. Ze werken hun to-do-lijstjes bij.
Succesvolle professionals houden altijd hun steeds weer veranderende to-do-lijstjes in de gaten, legt Taylor uit. "Maar tijdens de laatste 10 minuten controleren ze heel bewust hoeveel ze zijn opgeschoten ten opzichte van de doelen die ze zich gesteld hadden", zegt ze. "Ze werken de lijst bij terwijl alles nog vers in het geheugen ligt, in plaats van plotseling te vertrekken en maar te hopen dat ze zich de volgende dag alle details kunnen herinneren."
2. Ze organiseren hun bureau en bureaublad.
Het kan veel langer duren voor je projecten af zijn als je niet georganiseerd bent. "Je bureaublad op de computer en je bureau op orde hebben helpt je om helderder te denken en effectiever prioriteiten te kunnen stellen. Het helpt ook om snel belangrijke documenten te vinden als je ze nodig hebt", zegt Taylor. "Berg digitale en papieren documenten op om er beter bij te kunnen."
3. Ze kijken terug op wat ze hebben gedaan.
Taylor zegt dat behalve kijken naar wat je nog moet doen het ook belangrijk is om terug te kijken op wat je hebt gedaan.
Kerr is het daarmee eens. "Zelfs een minuutje om te bekijken wat je bereikt hebt op een werkdag kan je al een voldaan gevoel geven. En zeker op een zware en drukke dag kan het je eraan herinneren dat je meer hebt gedaan dan je je had gerealiseerd", zegt hij. "Geluksonderzoek wijst uit dat zo'n simpele routine en tijd nemen om te reflecteren op wat je hebt bereikt de sleutel is om je algemene geluksgevoel een opkikker te geven."
4. Ze selecteren 'dringende' berichten.
Je bent je dag aan het afronden, maar de berichten blijven binnenstromen - sommige dringend, andere niet - maar allemaal op het laatste moment. "Hier worden je timemanagementskills optimaal getest", zegt Taylor. "Succesvolle mensen zijn in staat te bepalen wat direct moet worden beantwoord en wat kan wachten."
Je wil lange en gevoelige gesprekken uitstellen tot jij en je collega weer op z'n best zijn: in de ochtend. "Overweeg een antwoord waarin je een concreet tijdstip de volgende dag voorstelt om het onderwerp te bespreken", zegt ze. "Anders kan de zaak 's avonds nog in je hoofd blijven zitten als je energiepeil laag is en je je opgejaagd voelt. Dit uitstel geeft je ook de kans nog een nachtje te slapen over je eerste impulsieve reactie."
5. Ze blijven geconcentreerd.
"Dit is een klassiek moment waarop je gedachten kunnen afdwalen", legt Taylor uit. "Je bent meestal niet zo scherp aan het eind van de dag." Probeer jezelf niet toe te staan om afgeleid te worden of meegesleurd te worden in dingen die niks met je werk te maken hebben aan het eind van de dag.
6. Ze bepalen hun belangrijkste doelen voor morgen.
Succesvolle mensen hebben hun lijst met dingen voor de volgende ochtend klaar en hebben hun belangrijkste doelstellingen voor de volgende dag bepaald. "Je hebt daar misschien twee of drie van in gedachten, maar dwing jezelf ertoe ze op te schrijven zodat je een stevige basis hebt om de volgende ochtend mee te beginnen", zegt Taylor.
"Hoe meer je op papier weet te krijgen van alles wat door je gedachten dwarrelt, hoe waarschijnlijker het is dat je met een fris hoofd in staat bent je te concentreren op de rest van je dagelijkse leven en dat je klaar bent voor de volgende dag", voegt Kerr daaraan toe.
7. Ze bekijken hun agenda voor de volgende ochtend.
Er is geen slechtere manier om je dag te beginnen dan aankomen op kantoor en ontdekken dat je binnen vijf minuten een belangrijke vergadering hebt. "Succesvolle mensen weten dat ze hun agenda moeten bekijken en plannen moeten maken voor de volgende dag. En het allerbelangrijkste: visualiseren hoe de dag zich zal ontwikkelen", zegt Kerr. Hierdoor kan je beter voorbereid de volgende werkdag ingaan, met meer zelfvertrouwen en minder stress.
8. Ze bedanken iemand.
Geweldige werkplekken bestaan bij gratie van dankbaarheid en erkenning. "Er een gewoonte van maken om iemand in je omgeving te bedanken aan het eind van je werkdag is een ongelooflijk effectieve manier om je eigen geluksniveau een oppepper te geven en zorgt ervoor dat jij en anderen met een goed gevoel de deur uitgaan", zegt Kerr.
9. Ze zeggen gedag.
Een vriendelijk "fijne avond" wordt zwaar onderschat en kost erg weinig moeite. "Het herinnert je baas en je team eraan dat je een mens bent en niet alleen een collega", zegt Taylor. Je kondigt zo ook aan bij je collega's dat je ervandoor gaat.
10. Ze gaan weg met een positief gebaar.
Voordat je vertrekt moet je jezelf een psychologische opkikker geven door te lachen, raadt Taylor aan. "Dat bereidt je voor op een positieve sfeer als je je collega's gedag zegt." Succesvolle leiders laten een positieve indruk achter aan het eind van de dag, omdat het tot de volgende ochtend beklijft.
11. Ze gaan ook echt weg.
Succesvolle mensen treuzelen niet. Ze weten hoe belangrijk de balans tussen werk en vrije tijd is en proberen kantoor dus op een fatsoenlijk tijdstip te verlaten.
"Blijven zonder duidelijke reden kost je energie. En die heb je de volgende dag weer nodig", legt Taylor uit.
Lees meer over productiviteit:
- ‘Grip’ is een bestseller over hoe je meer uit je werkdag haalt – ik probeerde het uit en weet nu wat ik steeds verkeerd deed
- Zit je collega tegen een burn-out aan? Zo herken je dat en dit kun je vervolgens doen om te helpen
- Heb je het druk op werk? Dit zijn 8 wetenschappelijk bewezen trucs die je meteen van je stress afhelpen